RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE LEDEN
Artikel 1
Als lid van de vereniging kan iedereen worden toegelaten volgens onderstaande procedure. Aanmelding geschiedt door middel van een volledig ingevuld en ondertekend aanmeldingsformulier en gelijktijdige betaling van het inschrijfgeld bij de ledenadministratie. Bij meer aanmeldingen dan beschikbare plaatsen wordt een wachtlijst aangelegd. Bij aanname van nieuwe leden wordt als volgt te werk gegaan: Om de verhouding junioren/senioren op peil ie houden, hebben junioren voorrang wanneer het ledenbestand dit vraagt. Deze voorrang geldt tot maximaal 25 % van het ledenbestand. Verder wordt de wachtlijst gehanteerd in onderstaande volgorde.
1e Huisgenoten van leden, die vóór 1 februari op de wachtlijst staan.
2e Inwoners van Berkel-Enschot, én aspirant-leden van buiten Berkel-Enschot die voor het 3e jaar op de wachtlijst staan. Dit met inachtneming van de volgorde van inschrijving
3e Aspirant-leden van buiten Berkel-Enschot
Een uitzondering op bovenstaande regels wordt gemaakt voor de trainer van de vereniging. Indien hij/zij lid wenst te worden kan dat met onmiddellijke ingang.
*) Onder huisgenoten wordt verstaan: de partner en/of kinderen (waaronder uitwonende studenten) van leden van de T.C. de Rauwbraken.
Artikel 1b
Op het aanmeldingsformulier, als bedoeld in artikel 5 van de Statuten, dient te worden vermeld: voornaam, achternaam, geslacht, adres, woonplaats, e-mailadres, geboortedatum,
De bij de aanmelding tot het lidmaatschap verstrekte persoonsgegevens worden door de vereniging opgenomen in het ledenbestand van de vereniging in verband met alle reguliere verenigingsactiviteiten.
De leden zijn verplicht alle veranderingen in de persoonsgegevens ten spoedigste aan de secretaris door te geven.
De vereniging kan de persoonsgegevens van de leden binnen verenigingsverband openbaar maken in verband met alle reguliere verenigingsactiviteiten en is verplicht de persoonsgegevens te verstrekken aan de KNLTB in verband met de aanmelding als lid.
Artikel 2
De leden zijn verplicht de contributie te voldoen vóór 15 april van het betreffende verenigingsjaar. De hoogte van de contributie zal hen tijdig daarvoor bekend gemaakt worden.
Artikel 2b
Adreswijzigingen dienen zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de ledenadministratie te worden doorgegeven. Een adreswijziging kan online gedaan worden via KNLTB.club.
Artikel 3
De leden zijn verplicht zich te houden aan de bepalingen van het baanreglement (nader geregeld in artikel 22 van dit reglement) en de aanwijzingen van daartoe bevoegde personen op te volgen. Bevoegde personen zijn: de groundsman zoals bepaald in artikel 2.4 van het baanreglement, bestuurs- en verantwoordelijke commissieleden.
Naast tenniskleding is ook een trainingspak op de banen toegestaan. Het dragen van tennisschoenen is verplicht.
Huisdieren dienen op het park aangelijnd te zijn en zijn verboden op de banen en in het paviljoen.
Artikel 4
Alle seniorleden zijn verplicht een aantal (bar)diensten te vervullen. Het totaalaantal te vervullen (bar)diensten wordt jaarlijks door het bestuur vastgesteld, naar rato van het aantal benodigde (bar)diensten. Indien de (bar)dienstverplichting niet wordt nageleefd, legt het bestuur per verzuimde (bar)dienst een boete opleggen ter hoogte van een jaarlijks op de ALV vast te stellen bedrag.
Artikel 5
De leden hebben het recht bij alle bijeenkomsten (behoudens bestuurs‑ en commissievergaderingen), wedstrijden en andere evenementen aanwezig te zijn.
Artikel 5a
Het is niet toegestaan te roken binnen de ruimten van het paviljoen en terras. Voor het roken zijn asbaktegels aangebracht.
VERGADERINGEN
Artikel 6
De vergaderingen van het bestuur worden tenminste zes maal per jaar gehouden en verder zo dikwijls als de voorzitter of drie andere bestuursleden dit wensen. De voorzitter heeft in deze vergaderingen de leiding.
Artikel 7
Een bestuursvergadering wordt bijeengeroepen door middel van een schriftelijke convocatie aan ieder bestuurslid uiterlijk zeven dagen vóór de vergadering. Tot het bijeenroepen van een bestuursvergadering is de voorzitter bevoegd; verplicht is hij daartoe, indien tenminste drie andere bestuursleden hierom verzoeken.
Indien aan zulk een verzoek binnen 14 dagen geen gevolg wordt gegeven en de bestuursvergadering niet binnen 28 dagen na indiening van het verzoek wordt gehouden, zijn de verzoekers zelf tot het bijeenroepen bevoegd. De leiding van de vergadering berust dan bij degene die daartoe door de vergadering wordt aangewezen. De aangewezene heeft de bevoegdheid een bestuurslid te benoemen tot notulist.
Artikel 8
Kandidaatstelling van door de algemene vergadering te kiezen bestuursleden geschiedt door het bestuur of tien stemgerechtigde leden. Kandidaatstelling door het bestuur geschiedt, nadat het bestuur zich ervan heeft vergewist dat elk van de te stellen kandidaten een eventuele benoeming zal aanvaarden. Iedere andere kandidaatstelling geschiedt door middel van inlevering bij de secretaris van een daartoe strekkende verklaring, vergezeld van een bereidverklaring van elke gestelde kandidaat, uiterlijk zeven dagen vóór de algemene vergadering.
Artikel 9
Een besluit van of een benoeming door de algemene vergadering, niet rechtstreeks betrekking hebbende op een agendapunt van de vergadering, is ongeldig, tenzij voldaan is aan het bepaalde in artikel 16 lid 9 van de statuten.
Artikel 10
De agenda van de algemene vergadering bevat, behalve de uit de statuten en dit reglement voortvloeiende punten, ieder voorstel dat tenminste zeven dagen vóór de verzending van de convocaties door tenminste vijf stemgerechtigde leden schriftelijk bij de secretaris is ingediend, alsmede al hetgeen de tot bijeenroeping van de vergadering bevoegden daarin wensen op te nemen.
Artikel 11
Alle op de agenda van een algemene of bestuursvergadering voorkomende punten worden in principe in die vergadering aan de orde gesteld en behandeld. De voorzitter heeft echter de bevoegdheid tot spreektijdlimitering, schorsing en verdaging.
COMMISSIES
Artikel 12
Het bestuur kan één of meer commissies instellen met een algemene of bijzondere opdracht. Het bestuur draagt de kandidaten voor aan de algemene vergadering.
De commissieleden worden gekozen door de algemene vergadering. De bevoegdheden en verplichtingen van iedere commissie worden door het bestuur geregeld. Het bestuur kan deze ook wijzigen.
De commissies, met uitzondering van de commissie genoemd in artikel 11 lid 4 van de statuten, hierna te noemen de Kascontrolecommissie, kunnen te allen tijde door het bestuur worden ontbonden.
De bevoegdheid tot het benoemen en ontslaan van commissieleden kan door de algemene vergadering aan het bestuur worden gedelegeerd, behoudens voor wat betreft de Kascontrolecommissie.
Artikel 13
De Kascontrolecommissie, bestaande uit twee leden, wordt bij haar benoeming, telkens geldend voor één jaar, aangevuld met een plaatsvervangend lid dat bij ontstentenis van één van de twee commissieleden diens plaats zal innemen. Dit plaatsvervangend lid zal in het volgende verenigingsjaar door de Algemene vergadering bij voorkeur worden benoemd tot lid van de commissie in plaats van dat lid van de commissie dat het langst in de commissie heeft zitting gehad. Een lid van de kascontrolecommissie kan maximaal drie opeenvolgende jaren zitting hebben in genoemde commissie.
BESLUITVORMING
Artikel 14
Verlangt geen der stemgerechtigde leden stemming omtrent een aan de orde gesteld voorstel, dan wordt gerekend dat het voorstel is aangenomen overeenkomstig artikel 16 lid 1 van de statuten, onverminderd het bepaalde in artikel 16 lid 2. In het tegengestelde geval wordt tot stemming overgegaan.
Indien voor een functie meerdere personen kandidaat zijn gesteld, dan wordt er tot schriftelijke stemming overgegaan.
Artikel 15
Stemming over personen geschiedt door middel van gesloten stembriefjes. Ter bepaling van de uitslag van de stemming blijven ongeldige en blanco stemmen buiten beschouwing. Een stem is ongeldig, indien op het stembriefje iets anders is aangegeven dan noodzakelijk is voor het uitbrengen van de stem.
Artikel 16
Door de algemene vergadering kan slechts worden gekozen een persoon die kandidaat is gesteld op de wijze als bij de statuten en het huishoudelijk reglement is geregeld. Dit geldt niet ten aanzien van het benoemen van ereleden en leden van verdiensten.
BESTUUR
Artikel 17
De op statutaire wijze tot verenigingsbestuurder benoemde is verplicht het bestuurslidmaatschap te aanvaarden. Hij kan echter te allen tijde als zodanig aftreden. Hij is bevoegd tot het bijwonen van alle bestuursvergaderingen, tot het daarin voeren van het woord en het daarin uitbrengen van zijn stem. Ieder bestuurslid heeft één stem. Het stemrecht mag niet door een gemachtigde worden uitgeoefend.
Artikel 18
Het dagelijks bestuur van de vereniging bestaat uit de voorzitter, de penningmeester en de secretaris van de vereniging. Elk jaar treden twee bestuursleden af waaronder nooit meer dan één lid van het dagelijks bestuur. In afwijking hiervan treedt in het jaar dat de voorzitter aftreedt er slechts één bestuurslid af. Het aftreden geschiedt volgens een vooraf door het bestuur vastgesteld rooster. De aftredenden zijn terstond herkiesbaar. De verkiezing van bestuursleden ter vervanging van aftredenden geschiedt in de eerstvolgende Algemene vergadering. Het bestuurslid gekozen ter vervulling van een tussentijdse vacature, treedt af op het tijdstip waarop het lid dat hij heeft vervangen, volgens het rooster had moeten aftreden.
Artikel 19
In de eerste bestuursvergadering na de algemene vergadering, genoemd in artikel 18 van dit reglement, worden een secretaris, een penningmeester en een vice-voorzitter gekozen. Bij ontstentenis van de voorzitter neemt de vice‑voorzitter diens werkzaamheden waar, behoudens voor wat betreft het bepaalde in artikel 10 lid 1 van de statuten.
Bij ontstentenis van de vice‑voorzitter of één van de andere bestuursleden worden werkzaamheden waargenomen door één of meer door het bestuur uit zijn midden gekozen leden. Blijvende ontstentenis van één of meer bestuursleden is niet van invloed op de bevoegdheden van het bestuur.
Artikel 20
Schade aan de vereniging of aan haar bezittingen toegebracht of veroorzaakt door een lid, kan door het bestuur geheel of ten dele op betrokkene verhaald worden.
VERPLICHTINGEN VAN HET BESTUUR
Artikel 21
Het bestuur is verplicht op overzichtelijke wijze een volledige administratie bij te houden van:
a. de namen en adressen van de leden van de vereniging;
b. presentielijsten en notulen van alle algemene en bestuursvergaderingen;
c. de ontvangsten en uitgaven van de vereniging;
d. de bezittingen en schulden van de vereniging;
Van de sub a. genoemde administratie moet aan ieder lid dat daarom verzoekt, binnen één week inzage worden verstrekt.
Artikel 22
Het bestuur stelt jaarlijks een baanreglement op in overleg met een accommodatiecommissie, waarbij het bestuur gerechtigd is banen te reserveren voor te organiseren training, onderlinge wedstrijden, toernooien en competitie. Voor recreatietennis blijven onder voorbehoud 2 banen beschikbaar.
Artikel 23
Het bestuur kan in ‑ ter beoordeling van het bestuur ‑ uitzonderlijke gevallen, van dit huishoudelijk reglement afwijken.
Aldus vastgesteld door de Algemene vergadering op 10 december 1991, laatstelijk gewijzigd tijdens de Algemene vergadering op 6 maart 2020.